Monday, March 24, 2014

RX10 Gives Back – The OKU Exposure Visit


by Nash Rahman (RX10 Public Relation)


RX10 telah buat the very first community outreach visit ke Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) Tunas Sri Teruntum. PDK ni menempatkan warga kelainan upaya (OKU) seperti Autisme, down Syndrom, Hyperaktif, berkerusi roda, dan lain2. Umur warga OKU adalah dari sekitar 5 tahun hinggalah 25 tahun disini.

Semua peserta mendapat pengalaman dan belajar sendiri cara2 nak berinteraksi dgn orang OKU. Kekok juga awal2, x tahu mcm mana nak mix dgn diorg. Cara diorg berbeza. Kemampuan, kebolehan dan gaya mereka berbeza. Tapi Alhamdulillah lepas beberapa ketika, kami Berjaya join diorg dan mendalami isi hati, cara pemikiran, dan mengenali mereka dgn lebih dekat.

Apabila melawat dan aproach sahabat2 PDK, terasa diri ini semakin jauh drpdNya. Inilah padahnya apabila tak "stop and muhasabah" setelah sekian lama. Nikmat dan kemampuan yg selama ni Allah kurniakan, pernahkah kita bersyukur?
hanisah : yess. dpt masuk gambar jugak akhirnye...
Hip hip hooray kata zaki dan saudara shahril kegembiraan.
sesi sukaneka bersama rakan2 PDK

 Khaulah dan Fatin Akmal dan Aina dan Hajar berebut nak main mengalahkan rakan2 PDK.. kata paklan
Salah satu modul dalam community service kali ni adalah aktiviti mewarna kapal terbang sebagai tanda sokongan dan harapan kepada pesawat MH370 yg hilang. #prayforMH370

“Cemni lah caranya kalau nak tangkap gambar. Buat peace gini”.. ujar adik Luqman kpd abam Pidah.

Beruntungnya rakan2 PDK. Mereka dikurniakan kemampuan yg istimewa oleh Allah. Kehidupan mereka mungkin lebih bahagia drpd kita yg normal ni.


Nak habaq mai kat hampa. Kita harini nak p TC makan chicken chop plus chattime vanilla oreo campoq pearl. Tp sebelum tu kita p buat community service dekat rumah PDK dulu noh. Paduu.. paduuu.. semasa briefing sebelum berkonvoi ke rumah PDK Tunas Sri Teruntum.

Rajaei yg sedang demo cara cara nak mewarna strawberi

Nadia Subri dan Z yg pura2 baik depan kamera. Sebenarnya baru lepas gaduh berebut nak berkawan dgn adik ni dan mewarna sama2.

“Adik, jomla photoshoot depan kamera mcm diva. Jgn malu2. Kejap eh akak nak pegi amik handbag Louis Vuitton akak dan high heels” kata akak ija.

Its time to ponder, nikmat Allah yg manakah yg telah kita dustakan? Bnyk kemampuan yg telah Allah beri kpd kita yg kita x sedar. Namun kemampuan itu pasti dtg dgn tanggungjawab yg besar. Semoga kita sama sama menjadi manusia dan muslim yg lebih bersyukur dan berguna.

Jah, Safi dan Naz semasa sesi main musical ball bersama warga PDK.” Terkeluar awal. X tau nak buat apa, jadi kite amik gambarlah” kata mereka sama2 senada dan serentak sambil memaksa kameraman suruh tangkap gambar mereka.

X berani nak komen sembarangan kat presiden mypsa. Nanti kena buang Negara pulak. Takut

Warga RX10 bersama tenaga pengajar PDK (Pusat Pemulihan Dalam Komuniti) Tunas Sri Teruntum.

Abam Zubair bersama Saudara Rafie semasa sesi musical ball. 

Ingatlah, kehidupan kita mungkin berubah sekelip mata. Jika kelak kita dikurniakan anak OKU, adakah kita akan menyalahkan takdir? Adakah kita akan bersikap pesimis? Jangan sekali2 wahai shabatku. Ada berborak dgn seorang guru disini yang juga ibu kpd seorang warga OKU. Jujur hatinya. Beliau berkhidmat di rumah ini utk membela nasib OKU. 


Program Coordinator kita yang sedang  gembira semuanya berjalan lancer.



Sesi sukaneka yang bermula dari 8.30 pagi sehingga 10.30 pagi mmg mampu menjadi ice breaking yg berkesan kpd pelajar RX10 dan warga PDK. Alhamdulillah.

Saudara Shahril yg sebaya dgn RX10. Beliau terpaksa minta diri awal atas beberapa sebab sebelum menuju ke masjid utk solat jumaat.

Luki bersama warga PDK semasa sesi indoor community service ini.

Moshi berebut bola nak main bersama warga PDK. Maklumla semngat sukan hebat Co director NPSC kite ni.

Nazmi dan Luki semasa sesi indoorJ



moshi dan kak jal bersama rakan PDK
Kawan2, kita sebagai hamba Allah yg sihat, haruslah sentiasa membela dan menyokong warga PDK. Jangan kita memandang rendah kpd mereka dan jgn kita menganaktirikan mereka. Sentiasalah menderma kpd rumah2 kebajikan kerana mereka sgt memerlukan sokongan.

No comments:

Post a Comment