Wednesday, March 5, 2014

Gadis Kecil di Pinggir Gaza


by Fatimah Zahra (Rx10 Ex-Secretary)





 " Walaupun jasadnya kecil tapi cita-citanya besar. Semangatnya juga kental. Harapannya menggunung. Bumi Palestin harus diselamatkan. Israel harus 
dihancurkan."




Kala membaca kisah ini, serasa diri ini turut terbang ke bumi Palestin, seolah jelas merasakan apa yang berlaku pada bumi Palestin saat diserang pada tahun 2008.

Melalui pembawaan watak Palestine, gadis kecil yang kematian ibu dan adik beradiknya, membawa saya untuk cuba memahami apa yang anak-anak palestin ini lalui saban waktu. Tak punya rumah, hanya menetap di kem pelarian, tak punya taman permainan, hanya berlegar sekitar runtuhan rumah, namun masih ada tawa di bibir mereka.

Hari-hari Palestine di Kem Jabaliyah dipenuhi dengan pelbagai peristiwa, namun hatinya tekad untuk mencari ayahnya yang hilang untuk menyerahkan cincin peninggalan bondanya. Pada anak kecil yang melihat sendiri rumahnya musnah, wanita dan kanak-kanak terbunuh terkena serpihan bom dan peluru, malahan pernah tidur semalaman bersama mayat di sebelahnya ternyata menjadikan Palestine trauma. Namun, bekalan hati dan semangat hasil didikan ayah dan bonda tetap menjadikan gadis ini kental melalui hidupnya di sana.

Walaupun jasadnya kecil tapi cita-citanya besar. Semangatnya juga kental. Harapannya menggunung. Bumi Palestin harus diselamatkan. Israel harus dihancurkan. Tanyanya kepada seorang pemuda di kem, “Adakah batu ini dapat menghancurkan Israel?!”. Maka saya reflekskan pada diri, 

Allah! Apa yang telah aku lakukan untuk Palestin?!


No comments:

Post a Comment