Sunday, February 8, 2015

RX10 in Sydney !!! (Part I)

By: the 6 sisters

Accompanied Lecturers: Dr Wan Azizi & Bro Badri
Assalamualaikum semua. 

Selamat menjengah ke semester terakhir kita semua (Insha Allah) setelah bertungkus lumus menelaah pengajian farmasi penuh mencabar sepanjang di bumi Kuantan terchenta ni,, Scroll2 di laman sosial masa cuti yang lepas, ramai yang bercuti ke sana sini.. Walaweh RxTen.. 


"Travel  makes one modest.
See what a tiny you yourself occupying in this world"

tak lupa juga ucapan Selamat Pengantin Baru buat 2 cik ---> puan baru Aisyah Ali n Kirin...

Alhamdulillah.. untuk post kali ni, 10 orang wakil rx10 berkesempatan untuk berkongsi warna-warni pengalaman dan pembelajaran selama 7-hari lawatan sambil belajar di Sydney, Australia anjuran PR Ipha 13/14.. Congrats PR! Post kali ni memang sangat sangaat sangaaaat panjang, harapnya kengkawan tak jemu laa membacanya yaaa. ^.^


By: Nur Ainnaja
 @Sydney Eye Tower


Day 1: The University of Sydney

 

Selepas menghadapi penerbangan lebih 8jam, kami tiba di Sydney International Airport dalam 2 trip penerbangan yang berbeza. Untuk pengetahuan semua, sistem kastam dan imigresen di Australia agak tegas terhadap barang2 yang dibawa masuk ke negara mereka. Antara barangan yang dilarang termasuklah makanan berasaskan tenusu, bahan mentah, etc dan perlu di declare jika dibawa utk siasatan selanjutnya.  Selain biosecurity officer, inspection by x-ray atau anjing pengesan juga dijalankan ke atas seluruh barangan yang kita bawa. 
Declaration form yang perlu diisi oleh penumpang yang mendarat di Australia.
Selesai urusan pembelian kad MyMulti 3 card (transportation aid yg sgt berguna kat kami sepanjang kat sana) & $2/day 500mb internet access, perjalanan diteruskan ke tempat penginapan kami di Sydney Malaysian Hall. Jom. Teruskan bersiap untuk ke universiti tertua di Australia dan  37th place in QS world university ranking 2013; The University of Sydney.

Dalam durasi lawatan yang singkat, kehadiran kami diraikan dengan pendedahan berkaitan Master of Pharmacy in Faculty of Pharmacy di Uni of Sydney. Basically, Program master di sini merupakan 2-year coursework study with comprehensive full time study load. Clinical placements sebanyak dua kali memberi peluang sama ada community, hospital, rural or industrial setting boleh dilakukan sewaktu musim panas. Rural placement amatlah digalakkan and funded by Australian Government Dept of Health and Ageing. 
Master of Pharmacy Course outline:-

To become a registered pharmacist in Australia, graduan of Bachelor of Pharmacy perlu melengkapkan 1824 jam of supervised practical training as well as registration exam with Pharmacy Board of Australia.

Selepas itu, kami juga berpeluang untuk membuat extramporaneous preparation calamine lotion, salah satu skill yang agak penting apabila PRP nanti dan kemudian dibawa melawat ke seluruh fakulti farmasi seterusnya ke sekitar seluruh fakulti ala-ala Hogwarts dalam Harry Potter.


At dispensing laboratory
Sebahagian Rx10-Rx12 di hadapan salah sebuah fakulti di The University of Sydney
Sila FOKUS kat Water Refill Station yang tersedia di laluan sekitar universiti
For more information visit:


No comments:

Post a Comment