Monday, February 9, 2015

RX10 in Sydney !!! (Part III)

By: the 6 sisters
By: Siti Fariza @Blue Mountain Chocolate Factory

Day 3: Symbion Warehouse & Westmead The Children's Hospital

Symbion Warehouse


Hi semua!!.. so…on the next morning kami melawat ke gudang Symbion (Symbion Warehouse). Warehouse ni yang terbesar taw di New South Wales. So semua ubat-ubat, pampers orang tua, psychotropic drugs, supplements memang adelah kat sini. Segala aktiviti just like distributors. Untuk pengetahuan semua, tiada pharmacist yang terlibat dalam Symbion Warehouse ini, mengambil tempahan dari Hospital (eg: Royal North Shore Hospital, Children Hospital) dan Retail pharmacies dari seluruh New South Wales. So, basically saya akan share tentang flow in the warehouse starting from receiving order from customers and until the transportation phase.






Order biasanya dibuat melalui email. Kalau customer order sebelum jam 11 pagi, mereka boleh dapat barang2 on that day.. but if order lewat, esok je lah barang akan sampai. Once order sampai via email, kerani akan scan barcode untuk key in  setiap barang yang di order ke dalam system. Semua system kat sini automatic taw.. guna computer sume..



So let say order dari PHARMACY FARIZA lebih kurang camni:


No.
Item
Quantity
1.
Psychotropic Drug A
2 box
2.
Zantac
6 box
3.
Adult Diapers
6 pack
4.
Insulin A
1 dozen




Image 1.1
 Selepas maklumat berkaitan order sudah diisi dalam sistem, plastic boxes seperti dalam Image 1.1 akan bergerak ke lokasi ubat.


Untuk kotak ubat yang kecik2 tu..biasanya disusun atas rak berbentuk A, nama rak tu ialah A-frame... Cuba bayangkan rak bentuk tiga segi dan bawah rak tiga segi ni ada conveyer yang bergerak. Bila system bagitaw bahagian rak Zantac, Ubat Zantac automatik akan jatuh atas conveyer mengikut kuantiti yg diorder. So ubat ni akan di bawa oleh conveyer dan hujung conveyer tu ada dah plastic box ready utk di isi. Lihat Image 1.2. 
 
Image 1.2


Image 1.3
Walaupun A frame ni under automatic system, tapi still need manpower untuk top up ubat yang below paras lower limit. Biasanya, kalaw stock below limit, lampu di kawasan rak tu akan menyala, lampu dia lebih kurang macam lampu ambulans tu..tapi bentuk cylinder..so, staff boleh nampak, dan cepat2 top up ubat2 tu sume.. Lihat Image 1.3… staff tengah top up rak A-frame..


Ada sesetengah ubat, yang kotak packaging nya besar, akan disimpan di area lain.. So staff yang akan ambil kotak2 ni secara manual. For example, hospital order 1 carton Zantac, So, staff akan ambil ubat ni (biasanya yg kotak besar tu..yang unpack) dan masukkan dlm Plastic box.

Image 1.4
Korang perasan x.. staff ni pakai mic+headphone? Sebenarnya semua staff yg buat filling ada ID masing2..kena log in sebelum bertugas. Setiap barang yg diambil perlu di scan (lebih kurang mcm PDA). Klw barang yang diambil salah.. System akan remind staff untuk double check. Rasional dorang implement system ni, adalah untuk, elakkan error, elakkan staff boring semasa bekerja. Pekerja akan sentiasa interact dengan system 
Sama jugak, di bahagian psychotropic drugs, fridge items, also ada staff yang akan filling the orders. So Semua kotak2 ni akan lalu alat penimbang untuk Process QC. Since system dah tahu berat setiap ubat, system dah tau Box A sepatutnya berat final dia spesifik. Klw luar range, Box ni reject. Tapi sgt jarang berlaku error mcm ni. Error rate as low as 0.02% (wow..terkezutt x..??!!) huuhu.. So semua kotak2 akan dibawa oleh conveyer ke tempat driver untuk dimasukkan dlm lori. Setiap driver ada landasan masing2. Cuba bayangkan Lane bowling tu.. Macam tu la lebih kuang.. Kotak2 slow2 masuk lane driver yg sepatut mengangkutnya ke destinasi yg sepatutnya. Setiap lane tu dah ada specific driver.. Contoh Lane 1, semua drivers Lane 1 akan hantar ke Hospital, Retail Pharmacy tertentu. Driver sendiri yang akan angkut barang2 tu semua ke dalam lori.. then bolehla start proses penghantaran..  


  






The Children’s Hospital


Children Hospital ni sebenarnya public Hospital. Located in Westmead. So semua kanak-kanak di Australia berhak untuk mendapatkan rawatan percuma. Kerajaan invest so much money untuk hospital ni.. so that lebih ramai kanak2 boleh dirawat di peringkat awal, dan boleh membesar seperti kanak2 yang lain. Hospital ni jugak sgt aktif dlm research.. ada spesifik dlm genetic diseases, ada spesifik bahagian prematured babies and neonates (Kadar survival babies pra matang ni telah meningkat drpd 60% survival rate kepada 80% survival rate!!) Klw korang masuk hospital ni.. memang xmacam hospital.. tapi macam shopping complex,.. huhu..Ada coffee house, patung yg besar2, lukisan2 yang ceria… reasonnya, supaya kanak2 x takut untuk dtg ke hospital.. Di hospital ni jugak, ada ruangan permainan.. ruangan ni dijaga oleh certified volunteer yg boleh train dan bermain dgn kanak2.. So parents xperlu risau tinggalkan anak mereka di sini while they accompanying anak yg sakit untuk menerima rawatan..

Satu lagi, untuk warded children, mereka akan dapat 1 handset free.. hehe.. so dorang boleh call mak, ayah, ataupun member2 semasa dlm ward.. another thing, setiap katil, ada satu TV. So diorang boleh enjoy tengok cerita kegemaran masing2. Semua kemudahan untuk penjaga serba lengkap dan sangat selesa. Okaylah.. That’s briefly about the Children’s Hospital.. Jom layan gambar..
Semua children yg warded boleh pinjam buku menggunakan ID ward tag mereka untuk log in dlm system.. Bila dah siap baca..boleh pulang dlm tempat disediakan di luar Library.. canggih kan??

Private garden for non-pharmacological approach of therapy.
With hospital volunteers which are mainly grandpa and granny. A great way of Australian govt in managing their increasing number of senior cititzens ;)





 

No comments:

Post a Comment